Έκθεση της ΕΥΔΑΠ για τα 90 χρόνια του φράγματος Μαραθώνα

Η επετειακή έκθεση της ΕΥΔΑΠ για τον εορτασμό των 90 χρόνων από την κατασκευή του φράγματος και της τεχνητής λίμνης του Μαραθώνα, ανοίγει τις πόρτες στο κοινό με ελεύθερη είσοδο, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Την έκθεση «Η Μεγάλη Πρόκληση 90 χρόνια Φράγμα Μαραθώνα» εγκαινίασε το βράδυ της Δευτέρας ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Αναφερόμενος στο φράγμα του Μαραθώνα ο κ. Καραμανλής το χαρακτήρισε έργο υποδομής πρωτοποριακό και καινοτόμο. Όπως είπε, ήταν ένα έργο με τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, ένα σπουδαίο τεχνικό επίτευγμα για την εποχή του. Πρόσθεσε πως όχι μόνο στην Ελλάδα δεν είχε γίνει ποτέ ξανά κάποιο ανάλογο τεχνητό φράγμα, αλλά ήταν ένα έργο αξιοσημείωτο από κατασκευαστικής πλευράς και σε διεθνές επίπεδο.
Από την πλευρά του  ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Χάρης Σαχίνης χαρακτήρισε την κατασκευή του φράγματος του Μαραθώνα που ολοκληρώθηκε μέσα σε τρία χρόνια από το 2025 μέχρι το 2029 ως «ένα ΣΔΙΤ της σύγχρονης εποχής».
«Το έργο αυτό συμβολίζει κάτι πιο ουσιαστικό που είναι η κινητοποίηση και η από κοινού δράση της πολιτείας και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για να γίνει αυτό το σπουδαίο επίτευγμα για την εποχή του» τόνισε.

Στους χώρους της έκθεσης που επιμελείται η αρχιτέκτων μουσειολόγος Ερατώ Κουτσουδάκη, παρουσιάζονται για πρώτη φορά τεκμήρια από το ιστορικό αρχείο της ΕΥΔΑΠ.
Μέσα από το σπάνιο αρχειακό υλικό της, διαπιστώνει κανείς ότι για την κατασκευή του φράγματος στην εκβολή των χειμάρρων Χαράδρου και Βαρνάβα και της λίμνης του Μαραθώνα όπως και των επιμέρους εργολαβιών που πλαισίωναν το έργο, εργάστηκαν περισσότεροι από 3.000 ανειδίκευτοι εργάτες, Έλληνες μηχανικοί και περίπου 30 Αμερικανοί επιστήμονες και εμπειροτέχνες, όπως προέβλεπε και σύμβαση που υπέγραψε το ελληνικό κράτος με την αμερικανική εταιρεία Ούλεν. Τα έργα θα επόπτευε κατασκευαστικά η Ανώνυμος Ελληνική Εταιρεία Υδάτων.

Στα μέσα της δεκαετίας του '20 η λειψυδρία και η ανάγκη εκσυγχρονισμού της ύδρευσης Αθήνας, Πειραιά και των συνοικισμών ήταν τεράστια, κυρίως μετά το 1922 και την πληθυσμιακή έκρηξη της πρωτεύουσας. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1926, ολοκληρώθηκαν το 1929,αλλά η πλήρης ύδρευση της πόλης άρχισε το 1931. Το μεγάλο έργο που έδωσε ζωή στην Αθήνα του Μεσοπολέμου χρηματοδοτήθηκε με έκδοση ομολογιακού δανείου 10 εκατ. δολαρίων.
Σπάνιες φωτογραφίες από την κατασκευή τους φράγματος και τους εργάτες, τα εργαλεία που χρησιμοποίησαν τα συνεργεία, τα τοπογραφικά σχέδια της κατασκευής ακόμη και το νοσηλευτικό υλικό για τα εργατικά ατυχήματα που σημειώθηκαν κατά την κατασκευή του, παρουσιάζονται στους χώρους της έκθεσης.
Ανάμεσα στα εκθέματα επίσης ένα βιβλίο επισκεπτών του κατασκευαστικού έργου που λειτουργούσε και ως αξιοθέατο της εποχής καθώς και δακτυλογραφικές μηχανές του 1920 για τις ανάγκες της διοίκησης, ένα ιδιότυπο μηχάνημα που επόπτευε το ωράριο των εργατών.
Στο πλαίσιο της έκθεσης προβάλλεται επίσης ένα ολιγόλεπτο κινηματογραφικό φιλμ του 1933 από την επίσκεψη των πολεοδόμων και αρχιτεκτόνων στο φράγμα του Μαραθώνα, οι οποίοι συμμετείχαν στο «Εν πλω» συνέδριο από τη Μασσαλία ως την Αθήνα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Από το Blogger.